kort Om DISc-sælgerviljen
I bogen Viljen til salg, tager sportspsykologen, Erik Østenkjær, begrebet vilje med over i salget.
Vi er helt enige med ham i, at det i høj grad handler om din vilje til at ville, og din vilje til at arbejde med hele tiden at udvikle dig som sælger.I bogen beskrives vilje som en sammensat størrelse, der består af elementerne:
Beslutsomhed
Du er beslutsom, når du træffer oplyste valg. Når du arbejder med at gøre dig klar, indse og så træffe et valg. Her kunne det for eksempel være, at du beslutter dig for, at du vil udvikle dig som sælger, ved hjælp af DISC-modellen.
Vedholdenhed
Du er vedholdende, når du holder fast i en beslutning, selv om den gør, at det går op ad bakke for dig. Her kunne din vedholdenhed hjælpe dig, når de værktøjer DISC peger på ikke bare fungerer for dig første gang.
Anstrengelse Du anstrenger dig, når du giver dig både tiden og den mentale energi på at føre din beslutning ud i livet. Her kunne det handle om, ikke "bare" at falde tilbage til de gamle vaner, men faktisk gøre en indsats, for at se om det ikke er muligt på den ene eller anden måde.
Glæde
Du viser glæde, når du fejrer, når noget lykkes, men også når du med glæde ser frem til den næste salgsudfordring. Her kunne det både være, at du glæder dig til igen at møde, den
samme svære kundetype, som du lige har glædet dig over, at det gik godt med.
Har du ikke allerede taget den lille viljeanalyse du finder her til højre, så prøv at gennemføre analysen - og husk, at du skal tænke i salgsoplevelser, når du besvarer punkterne.